Havrommet, fiskeri og sjømat

Norges viktigste næring

Havet har vært den viktigste livsnerven for Norge gjennom mange hundre år. Først fiskeri og handel, i nyere tid olje, gass og fiskeoppdrett. Vår kultur, identitet og velstand springer ut fra det blå element. Arbeiderpartiets holdning er at fiskeriressursene tilhører fellesskapet, og skal forvaltes i evighetens perspektiv.

Vi må høste mer fra havet for å fortsette velstandsutviklingen nasjonalt og for å bidra til globale utfordringer knyttet til matproduksjon på en klode med sterk befolkningsvekst og med store klimaendringer. Arbeiderpartiet mener at det nye fylket rommer enorme muligheter til å utvikle havnæringene, og at Nord-Norge skal få en sentral plass i det nasjonale arbeidet med bærekraftig utvikling av havnæringene.

Fornuftig forvaltning av fiskeressursene må ha som mål å opprettholde sterke bestander som gir et best mulig langtidsutbytte, stor verdiskaping og sterke lokalsamfunn i hele fylket. Vi stiller oss bak dagens havressurs- deltaker-, fiskesalgslagslover. Vi vil sikre en robust landindustri som kan gi stabile, lønnsomme helårsarbeidsplasser i fiskeindustrien. Arbeiderpartiet vil satse målrettet på markedsutvikling, nye produkter og teknologi i sjømatsnæringa. Vi vil sikre leveringsmulighetene for kystflåten. Differensiert flåtestruktur er hensiktsmessig for å sikre fleksibilitet for både fangst- og fiskeindustriledet.

Båter under 11m er grunnstammen i mange kystsamfunn, og Ap er derfor imot strukturering under 11 meter.

Fylkeskommunen som regional konsesjonsmyndighet for oppdrett skal ha økt myndighet når det gjelder utvidelse eller etablering av nye konsesjoner. Arbeiderpartiet mener miljømessige konsekvenser skal være avgjørende ved tildeling av konsesjoner, og vi vil støtte arbeidet med å utvikle lukkede anlegg. Arbeiderpartiet støtter nullvisjonen om rømming fra oppdrettsanlegg, og overlevelsen må økes i settefiskfasen og sjøfasen. God Fiskehelse og fiskevelferd 15 er avgjørende for videre vekst. Arbeiderpartiet ønsker større lokale ringvirkninger fra havbruksnæringen, og at lokalsamfunnene som berøres av havbruksvirksomhet skal ha kompensasjon for miljømessige ulemper og arealbinding.

Arbeiderpartiet vil:

• Opprettholde en variert og framtidsrettet fiskeflåte som gir fleksibilitet for både fangst- og fiskeindustrileddet

• Stimulere innovasjonsmiljø med henblikk på å elektrifisere fiskeflåten

• Styrke teknologiske kunnskapsmiljø for utvikling av autonome fartøy

• Styrke den regionale fiskeriforvaltningen

• Ta initiativ for etablering av kompetanseklynger med status som Norwegian Centres of Expertise (NCE) innen havbruk og reiseliv

• Styrke muligheten for å kjøpe fartøy med kvoter tilbake til Troms og Finnmark ved blant annet å opprette et investeringsfond og å styrke fylkeskommunens rekrutteringsfond

• Kreve at Innovasjon Norges rammebetingelser endres for å kunne bistå flere med å investere i sjømatnæringen

• Kreve forutsigbarhet i rammebetingelsene ved at dagens kvoter ikke flyttes fra mindre flåtegrupper og over til større flåtegrupper

• Jobbe for mer fleksibilitet og alternative fangstmetoder og fartøybruk for dagens trålkonsesjoner

• Jobbe for et leveringspliktsystem som fungerer etter sin hensikt, at det kvantum som ligger i trålkonsesjoner med leveringsplikt i det nye fylket blir landet ved anleggene i fylket slik at vi sikrer sysselsetting og verdiskaping i de tilgodesette kystsamfunnene

• At trålstigen endres slik at kvoter overføres fra havfiskeflåten til kystflåten og åpen gruppe

• At ordningen med føringstilskudd økes

• Sørge for at intensjonene i Kystfiskeutvalgets innstilling følges opp i sin helhet, og at fjordfiskenemda får tilført tilstrekkelig med ressurser for å kunne ivareta sitt mandat

• At bifangstordningen og ferskfiskbonusen videreføres og styrkes

• At fisketiden for sjølaksefisket utvides

• Bekjempe forurensning av havplast med ambisiøse tiltak for utslippsreduksjon fra aktiviteter på land og til havs

• Vektlegge oppdrettsaktørenes evne og vilje til tilrettelegging for lokale ringvirkninger, tilpasning i forhold til andre interessenter og minimering av miljømessige fotavtrykk ved tildeling av konsesjoner

• Støtte opp og ivareta lokaleide oppdrettsselskaper

• Bidra til etablering av rømmingsberedskaps-grupper for rask fanging av rømt oppdrettslaks

• At kommunene skal ha sin andel av vederlaget for oppdrettskonsesjoner gjennom en egen årlig arealavgift eller produksjonsavgift

• Styrke kommunenes arbeid med kystsoneplanlegging gjennom økt samarbeid med fylkeskommunen for å redusere arealkonflikter, og for å kunne belyse miljømessige konsekvenser

• Støtte forsking på miljømessige virkninger av oppdrett

• Ta i bruk flere ressurser som tang og tare

• Støtte prosjekter som tar sikte på å redusere konflikter mellom næringer, og mellom næringer og miljø

• Sikre fjordfiskerne sine leveringsmuligheter ved mottaksstasjon og ved å tillate ambulerende fiskemottak

Er du enig med Finnmark Arbeiderparti om Havrommet, fiskeri og sjømat?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker