Reiseliv

Reiseliv og opplevelsesbaserte næringer

Reiseliv er en av de næringene som vokser raskest i verden og i fylket vårt. Vi har muligheter til å utvikle mange nye arbeidsplasser i næringa fordi vi har fortrinn i særklasse; nordlyset, midnattssola, rike fiskeressurser, naturen, kulturminner og et rikt kulturliv. Med den økende turismen opplever vi nye 18 utfordringer.

Manglende infrastruktur og tilrettelegging er blitt en belastning for flere lokalsamfunn. Anstendige lønns- og arbeidsforhold utfordres i stadig flere sammenhenger. Vi vil legge til rette for at også denne næringa skal utvikle seg bærekraftig både økonomisk, sosialt og miljømessig. Derfor vil prioritere arbeidet med å utvikle bærekraftige reisemål og bidra til et grønnere reiseliv. Vi vil jobbe for flere helårlige arbeidsplasser, flere næringsnettverk i fylket for å utvikle og styrke reiselivsprodukter, og tettere samarbeid mellom det offentlige og nærings-og kulturaktører.

Arbeiderpartiet vil:

• Sammen med kommunene bidra til nødvendig infrastruktur for reiselivet, herunder også scooterløyper

• Jobbe for å få utredet en turistskatt som skal tilfalle kommunene

• Legge til rette for å bruke kulturminner som en del av opplevelsesindustrien og utvikle eget program for bruk av kulturminner i næringssammenheng

• Legge til rette for mer nettverkssamarbeid mellom reiselivsaktørene for å øke verdiskapingen, kvaliteten og innovasjonsgraden på reiselivstilbudene

• Jobbe for å styrke ringvirkningene av en utslippsfri, bærekraftig og miljøvennlig cruisenæring i den nye regionen

• Opprettholde støtten til Nordnorsk reiseliv og charterfondet

• Videreutvikle charterfondet slik at det også kan benyttes på kortbanenettet

• Bidra til sertifisering av kompetanse hos lokale guider, og sikre kunnskapsbasert formidling av samisk kultur

• Arbeide for norske lønns- og arbeidsvilkår hos aktørene i reiselivssektoren

• Utarbeide helhetlige løsninger for lovlige og bærekraftig fisketurisme

Er du enig med Finnmark Arbeiderparti om Reiseliv?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker