Reindrift

En viktig næring og samisk kulturbærer

Arbeiderpartiet mener reindriften er en svært viktig næring og samisk kulturbærer med lange tradisjoner i Finnmark og Troms. Næringen er arealkrevende og reinen må sikres nødvendige beitearealer. Det er viktig at reintallet tilpasses beitegrunnlaget. Innskrenkinger i reindriftens arealer må kun skje etter at virkningene for næringen er grundig vurdert.

Vi vil styrke kvinners posisjon og fremme deres kunnskaper og inntektsmuligheter innenfor reindriftsnæringa. Arbeiderpartiet vil jobbe for utjevning av inntekter og prioritere utøvere med små og mellomstore driftsenheter. Reindriften og andre samiske interesser må involveres på et tidlig stadium i utbyggings- og andre arealsaker for å sikre at disse blir hørt.

Vi vil jobbe for å løfte frem næringen som produsent av eksklusiv mat og kulturopplevelser, og satse mer på reindriften som turistnæring.

Arbeiderpartiet vil:

• Sikre reindrifta nødvendige arealer, og tilpasse reintallet til beitegrunnlaget

• Ha mer målrettet og raskere uttak av rovvilt som påfører reindriften skader i beite- og kalvingsområder

• Igangsette kvinnerettede tiltak øremerket og finansiert i reindriftsavtalen

• Sørge for bred og tidlig involvering av samiske interesser, reindriftsnæringa og andre relevante aktører i arbeidet med utbyggingssaker

• Intensivere arbeidet med ratifisering av Den norsk-svenske reinbeitekonvensjonen

• Arbeide for å endre regelverk for å forenkle slakting og foredling av reinkjøtt, og sørge for at dette kan gjøres lokalt

• Arbeide for å igangsette tiltak for å støtte opp om generasjonsoverganger.

• Utarbeide regional plan for reindrift

Er du enig med Finnmark Arbeiderparti om Reindrift?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker