Energiforsyning, beredskap og bredbånd

Kommunikasjonslinjer, grunnlag for næringsvirksomhet, utvikling og beredskap i hele nord

Arbeiderpartiet mener at god kapasitet på strøm er av avgjørende betydning i landets største fylke. Det handler om å sikre kommunikasjonslinjer, grunnlag for næringsvirksomhet, utvikling og ikke minst beredskap. Vi vil jobbe for at alle skal ha tilgang på lik forsyningssikkerhet for bredbånd og strøm i hele fylket.

NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) som konsesjonsgiver må følge opp nettselskapene slik at utbygging av det regionale nettet foretas i tilstrekkelig omfang, med tilstrekkelig framdrift og finansiert av fellesløsninger slik at vi 25 oppnår stabil og sikker strømforsyning uavhengig av geografisk plassering i fylket.

Med store avstander, mer ekstremvær, betydelig rasfare og stadig nye rekordtall for turistnæringen blir spørsmålet om beredskap i nord stadig mer prekært. Det handler om trygghet for både fiskeren og skituristen. Vi aksepterer ikke at innbyggerne i landets nordligste fylke har dårligere beredskap enn resten av landet. Arbeiderpartiet vil derfor jobbe for å styrke beredskapen i nord. Vi vil jobbe for etablering av en ny redningshelikopterbase i Troms for å tette beredskapsgapet mellom basene i Bodø og Banak, samt sikre god oljevernberedskap.

Arbeiderpartiet vil:

• Sikre lik forsyningssikkerhet og økt utbygging for DAB, bredbånd og strøm i hele fylket • Sikre 420-kV linje til Varangerbotn

• Jobbe for å etablere en ny redningshelikopterbase i Troms

• Arbeide for å etablere base for søk- og redning i Vardø

• Sikre en oljevernberedskap beredt til å møte fremtidige utfordringer i tett samarbeid med lokale aktører

• Sørge for at vindkraft utnyttes til lokal verdiskapning, samt støtte arbeidet med vindkraft til havs

• Bygge flere fiberkabler for internett til små steder i hele fylket, herunder til kystradioanleggene

• Støtte opp om hydrogenprosjektet i Berlevåg

• Jobbe for å få beredskapslager for mat til Finnmark til bruk i krisesituasjoner.

Er du enig med Finnmark Arbeiderparti om Energiforsyning, beredskap og bredbånd?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker