Vår nordlige region
En internasjonal infrastruktur
Regionen trenger oppgradering og styrking av de interne transportårene i landsdelen, samt transportårene mot Finland, Sverige og Russland. I tillegg må vi bygge ut knutepunktene mot verdensmarkedene. Dette krever tettere samarbeid regionalt og internasjonalt.
Tilgang til jernbane er en selvfølge for næringsliv og bosetting i størstedelen av landet, men ikke i Troms og Finnmark. Jernbane vil være et godt og miljøriktig tiltak for å utvikle landsdelen og nødvendig for å nå målsetningen om en femdobling av verdiskapingen i sjømatsnæringene. For oss handler det om å bygge landet. Vi kan ikke godta at vi i nord må velge mellom satsing på vei eller satsing på bane. Vi krever jernbane til vårt fylke.
Arbeiderpartiet ønsker å fjerne dagens flyseteavgift, som rammer Nord-Norge hardest. Det er ikke noe fullverdig alternativ til lufttransport for reise til eller fra, og innad i, Nord-Norge. Avgiften gjør det mer krevende for bedrifter i Troms og Finnmark å drive sin virksomhet, mens bedrifter lenger sør kan velge mellom ulike transportalternativer som for eksempel tog. Arbeiderpartiet sier derfor nei til avgiften og vil heller prioritere å forsterke kortbanenettet vårt og de regionale lufthavnene.
Arbeiderpartiet vil:
• Arbeide for å styrke og beste Tromsø som arktisk hovedstad i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
• Utrede en kystriksvei i ytre Troms
• Arbeide for fortgang og prioritering av innfartsveien til Tromsø, E8
• Jobbe for bygging av jernbane fra Fauske til Tromsø
• Jobbe for jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes
• Arbeide for å fjerne flyseteavgiften i Troms og Finnmark
• Beholde dagens kortbanenett og bedre korrespondansen på flyvninger internt i fylket, og til lavere pris 35
• Overføre mer av transportvolum til kjøl
• Gjennomføre tiltak for å få farlige vogntog fort fra våre veier
• Styrke de regionale lufthavnene, og åpne for konkurranse fra flere flyselskaper i Barentsregionen
• Styrke stamflyplassene Alta, Banak og Kirkenes, og styrke flynavene i Alta og Kirkenes, herunder etablere flere internasjonale direkte flyruter til Finnmark
• Intensivere arbeidet for en snarlig bygging av ny lufthavn for Hammerfest og Kvalsund
• Sikre flyrute for passasjerer og gods fra Kirkenes og Banak til Østen
• Arbeide for at Avinor skal drifte all flyteknisk infrastruktur på kortbanenettet, for å sikre like konkurransevilkår for alle flyselskap
• Høybuktmoen flyplass sikres planlagt utvidelse