Vår nordlige region

En internasjonal infrastruktur

Regionen trenger oppgradering og styrking av de interne transportårene i landsdelen, samt transportårene mot Finland, Sverige og Russland. I tillegg må vi bygge ut knutepunktene mot verdensmarkedene. Dette krever tettere samarbeid regionalt og internasjonalt.

Tilgang til jernbane er en selvfølge for næringsliv og bosetting i størstedelen av landet, men ikke i Troms og Finnmark. Jernbane vil være et godt og miljøriktig tiltak for å utvikle landsdelen og nødvendig for å nå målsetningen om en femdobling av verdiskapingen i sjømatsnæringene. For oss handler det om å bygge landet. Vi kan ikke godta at vi i nord må velge mellom satsing på vei eller satsing på bane. Vi krever jernbane til vårt fylke.

Arbeiderpartiet ønsker å fjerne dagens flyseteavgift, som rammer Nord-Norge hardest. Det er ikke noe fullverdig alternativ til lufttransport for reise til eller fra, og innad i, Nord-Norge. Avgiften gjør det mer krevende for bedrifter i Troms og Finnmark å drive sin virksomhet, mens bedrifter lenger sør kan velge mellom ulike transportalternativer som for eksempel tog. Arbeiderpartiet sier derfor nei til avgiften og vil heller prioritere å forsterke kortbanenettet vårt og de regionale lufthavnene.

Arbeiderpartiet vil:

• Arbeide for å styrke og beste Tromsø som arktisk hovedstad i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

• Utrede en kystriksvei i ytre Troms

• Arbeide for fortgang og prioritering av innfartsveien til Tromsø, E8

• Jobbe for bygging av jernbane fra Fauske til Tromsø

• Jobbe for jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes

• Arbeide for å fjerne flyseteavgiften i Troms og Finnmark

• Beholde dagens kortbanenett og bedre korrespondansen på flyvninger internt i fylket, og til lavere pris 35

• Overføre mer av transportvolum til kjøl

• Gjennomføre tiltak for å få farlige vogntog fort fra våre veier

• Styrke de regionale lufthavnene, og åpne for konkurranse fra flere flyselskaper i Barentsregionen

• Styrke stamflyplassene Alta, Banak og Kirkenes, og styrke flynavene i Alta og Kirkenes, herunder etablere flere internasjonale direkte flyruter til Finnmark

• Intensivere arbeidet for en snarlig bygging av ny lufthavn for Hammerfest og Kvalsund

• Sikre flyrute for passasjerer og gods fra Kirkenes og Banak til Østen

• Arbeide for at Avinor skal drifte all flyteknisk infrastruktur på kortbanenettet, for å sikre like konkurransevilkår for alle flyselskap

• Høybuktmoen flyplass sikres planlagt utvidelse