Kyst-til-marked, bo- og arbeidsmarkedsregioner og havner
Infrastruktur langs kysten
Arbeiderpartiet mener fremtidige vegprosjekter må vurderes i lys av behovet fornæringstransport samt få hensiktsmessige bo - og arbeidsmarkedsregioner.Infrastruktur som skaper forutsigbarhet og nærhet mellom næring og markeder,herunder øst-vest og på tvers av landegrensene i nord må prioriteres.
Arbeiderpartiet vil bidra til at transport av gods og personer blir mer bærekraftig.Vi blir et stort havfylke og våre havner er viktige transport- ognæringsknutepunkt. Fiskeriene er avhengig av moderne og effektive havner og viønsker økt satsing på utbygging av fiskerihavner. Satsing på havneutvikling måta høyde for langsiktighet, beliggenhet i forhold til havressurser, og lokalisering iforhold til internasjonale logistikktrender og samfunnsmessig langsiktigmålsetninger.
Arbeiderpartiet vil:
• Prioritere tiltak i henhold til kyst til markedsstrategien i Troms ogFinnmark, herunder rassikring
• Følge opp vedtak om å bygge Langsundforbindelsen• Gjennomføre Kvaløyforbindelsen, og planlegge Ullsfjordforbindelsen.
• Stille krav om at samferdselsdepartementet umiddelbart går i gang medde varslede forhandlinger med fylkeskommunen og Tromsø kommune forå få vedtatt byvekstavtale for Tromsø kommune• Ha mer gods over fra vei til båt, og at fylkeskommunen bør ha dette somkrav i relevante anskaffelser
• Bidra til å synliggjøre havnene i nord som vestlige havnealternativer i mht.nordlige sjørute og satser på utbygging av multimodale havner 31
• Jobbe for helhetlig forvaltning av kommunenes sjøområde, også utenfortrafikkerte (hoved- og bi-leder) områder slik at havne- ogmaritimepotensialet kan bli utnyttet optimal
• Øke kaikapasiteten for gods og persontrafikk, spesielt i stamnetthavnene
• Kreve ekstraordinært statlig tilskudd fra 2020 for å ta igjen etterslepet påfiskerihavnene
• Jobbe for at staten tar ansvar for utbygging av stamnetthavner som harnasjonal- og strategisk betydning
• Arbeide for endring av Havneloven slik at oppgaver som må løses påvegne av felleskapet blir mest mulig desentralisert, altså på kommunaltnivå
• Bidra til landstrøm i alle havner
• Beholde dagens seilingsmønster og styrke hurtigruten som transportør avfolk og gods, og som reiselivsaktør
• Være en pådriver for ferdigstilling av resterende strekninger langs RV94
• Jobbe for at rassikringstiltak Kløfta forseres i NTP, samt jobbe for åigangsette utbedring av E45 fra finskegrensen til Hammerfest og sørge forat den tilpasses modul-vogntog
• Være en pådriver for ferdigstillelse av Ren havn-prosjektet, og at man fårryddet opp i miljøproblemene i Hammerfest havn etter 2 verdenskrig
• Arbeide for utbedring av farledene i fylket