Utdanning for framtiden!

Maria Sotkajærvi, lærer og ordførerkandidat i Loppa

Denne uken går elever ut i sommerferie. Nok et skoleår er gått og mange har nye og spennende møter i vente til høsten. Noen har barn som skal starte i første klasse, mens andre skal starte på videregående. Valget til høsten er også et valg på hvordan skolene i Finnmark skal se ut. Vi i Arbeiderpartiet vil styrke fellesskolen og gjøre det lettere for flere å gjennomføre videregående utdanning.

Til deg som har barn som starter i første klasse. For meg som ordførerkandidat i Loppa er det viktig at barna våre får en god opplæring og at de trives på skolen.  I år har Arbeiderpartiet gjennomført en historisk utvidelse av fellesskolen ved å gi både 1. og 2.klassinger gratis SFO. Vi vil fortsette denne positive utviklingen! Derfor går vi i Arbeiderpartiet til valg på gratis skolemat i grunnskolen og sikre nok ressurser i grunnskolen for å ivareta begynneropplæringen.

Til deg som skal starte på videregående skole til høsten og foreldre. Å starte på videregående er et stort steg for mange. For oss er det viktig at alle blir ivaretatt og har best mulige forutsetninger for å fullføre. Derfor vil vi i Arbeiderpartiet videreutvikle LOSA med vekslingsmodellen og nettbaserte løsninger, slik at flere kan ta utdanningen sin hjemme og slipper å flytte bort i en alder av 15-16 år.  Alle skal ha rett til å fullføre videregående, derfor har vi også kommet med ny opplæringslov som sikrer nettopp dette. I den nye opplæringsloven står også at vi skal skape en god og trygg overgang mellom ungdomstrinn og videregående og det skal bli et pliktig samarbeid mellom kommune og fylkeskommune.  Dette er svært viktig, særlig for borteboere. I Troms og Finnmark får også alle videregående elever gratis skolelunsj fem dager i uka fra høsten.

Men før høsten og ny skolestart venter, vil jeg ønske alle elever en riktig god sommerferie. Bruk sommeren på å lade opp til det nye skoleåret, men mest av alt – bruk sommeren på å kose dere.

Bilde av Maria Sotkajærvi