Til deg som har fullført skoleåret

Sigurd Rafaelsen og Agnete Masternes Hanssen 3. og 4. kandidat for Arbeiderpartiet ved Stortingsvalget

Gratulerer med å ha fullført skoleåret!

Vi ønsker å sende en hilsen til alle som har fullført nok et annerledes skoleår, uavhengig av hvilket karaktersnitt du avslutter skoleåret med. Du skal være stolt over jobben du har gjort så lenge du vet at du har gjort ditt beste. Det er fantastisk å oppnå et vitnemål med bare 6’ere og det kan være like fantastisk å ha kjempet seg til den 4’ern eller 2’ern du har jobbet inderlig hardt for. For mange er det en seier i seg selv å ha fullført. Mange kvaliteter måles ikke i karakterer eller nasjonale prøver.

Et helt studieår i en pandemi kan oppleves både tungt, ensomt og krevende. Dette kommer på toppen av bekymringer om kroppspress, prestasjonspress og usannsynlige forventninger til dagens unge. En skal være god på skolen, aktiv i idretten, sosial i vennegjengen og gjerne ha mange følgere på tiktok og instagram. Summen av dette skaper urettmessig mye press på dagens unge. Da hjelper det lite at Høyreregjeringen nok en gang vil forsøke å dele klassene i A-og B-lag, hvor de teoristerke-elevene skal skilles fra de andre. Det skaper bare enda større forskjeller i samfunnet vårt, forskjeller som har økt under Erna Solbergs regjering. Vanlige folk blir taperne. Vi vil at alle skal lykkes.

For mange kan presset ta overhånd, og vi glemmer å være stolte over å ha gjennomført skoleåret. Husk at livet består av så mye mer enn alt en bekymrer seg for på videregående. Det er så mye som er viktigere enn karakterpress, kroppspress og sosiale medier. Vær stolt over å ha fullført skoleåret og det du har oppnådd. Ta deg en velfortjent sommer. Trekk pusten. Senk skuldrene. Du klarte det, vit at du er mer enn god nok.

Dette året har vist oss at fellesskolen må styrkes. Vi i Arbeiderpartiet ønsker en skole der alle kan lykkes. En skole med flere lærere som ser hver enkelt elev for mer enn bare karakterer. En skole der lærere blir anerkjent, og ikke avskiltet. Vi ønsker en skole der du som tar utdanning har råd til å gjøre nettopp det. Derfor vil vi øke stipendet, slik at det dekker de reelle utgiftene dine, enten du er skoleelev, lærling eller student. Du skal kunne være heltidsstudent uten å bekymre deg for økonomien. Vi vil ha flere læreplasser og en læreplassgaranti slik at alle som går yrkesfag kan få fullført utdanninga si, fremfor å bekymre seg for om det er læreplasser nok til alle i klassen som ønsker seg fagbrev.

Uansett om du går høsten i møte til læreplass, nytt studiested eller bare trenger et friår hjemme vil vi i Arbeiderpartiet ønske deg en god sommer og gratulere deg med å ha fullført dette vanskelige året. Husk at du er god nok, enten du har fått toppkarakterer eller endt med karakterer som ligger midt på treet. Det er dere som skal bygge Norge videre inn i fremtiden.

sigurd agnete