Fremtidens flytilbud i Finnmark.

Finnmark Arbeiderparti forventer at flyplassene i Finnmark som har bane lengre enn 1500 meter, skal ha flere daglige avganger til og fra Oslo. Finnmark er et fylke større enn Danmark, uten togtilbud, flyet er derfor en helt nødvendig transportform for å sikre utvikling, bosetting og vekst i regionen.

Utfordringer med dagens flyrutetilbud er mange.

·    Manglende tilpasning til næringslivets behov: Dagens rutestruktur ivaretar i noe grad befolkningens behov, men treffer ikke næringslivets behov for effektiv kommunikasjon øst/vest i Finnmark. Dette fører til at næringslivet ofte må bruke bil, noe som er tidkrevende og ineffektivt.

·    Et begrenset flytilbud inn og ut av regionen, skaper store utfordringer for næringslivet, som ofte må bruke to ekstra arbeidsdager på reising til møter og kurs i Oslo, i tillegg til hotell- og oppholdskostnader.

·    FOT-rutene hindrer konkurranse: FOT-rutene fylles i stor grad opp av turister, noe som hindrer andre flyselskaper i å trafikkere strekningene. Dette begrenser fleksibiliteten og tilgjengeligheten for både næringsliv og befolkning.

FOT-ruteanbud må ha krav om samarbeidsavtale med Pasientreiser og kommersielle aktører som flyr på videreforbindelser fra Tromsø for å sikre sømløse reiser og reisendes rettigheter i Finnmark.

·    Kortbanenettet: Flytypen Dash 8 er i dag den eneste flytypen som kreves for å betjene majoriteten av de regionale flyrutene, en flytype som ikke lengre er i produksjon og der tilgangen på reservedeler er begrenset.

Mange kommuner i Finnmark har i forlengelse av dette fått et dårligere flytilbud etter siste anbudsrunde. Halveringen av maksimaltakstene på FOT-rutene fra 1. april 2024 har ikke fungert.

Det er avgjørende å sikre et flytilbud som fremmer vekst og utvikling i Finnmark.

Finnmark Arbeiderparti krever følgende tiltak:

      1. Flere daglige direkteavganger til og fra Alta, Lakselv og Kirkenes til Oslo.

      2. Flere flyruter i og til Finnmark.

      3. En styrking av flyforbindelsene mellom øst og vest i fylket.

      4. Innføring av beboerbevis med rabatterte billetter for de som bor i innsatssonen.

      5. At flytilbudet i Finnmark ses i sammenheng med flyrutene inn og ut av regionen.

      6. At det jobbes frem hvilke flytyper som skal overta etter dash 8.

      7. At en får tilbake det minimum av tilbud som var i Finnmark før april 2024

For Finnmark Arbeiderparti er gode flyforbindelser avgjørende for

      -   At folk skal velger å bo i fylket

       -  For å beholde dagens næringsliv.

       -  For å tiltrekke seg nye næringer og kompetanse.

Staten må sikre et flytilbud som ikke bremser vekst og utvikling, men som legger til rette for en fremtidsrettet og bærekraftig utvikling av Finnmark.