Nominasjon fylkestinget 2023

Nominasjonskomiteen i Finnmark Arbeiderparti har sitt første listeforslag klart. Linda Beate Randal forslås som vår 1.kandidat og deretter følger Christian Bergeton Klaussen som vår 2.kandidat. Forslaget er enstemmig.

«Vi er veldig fornøyde med listen og glad for at så mange engasjerte og dyktige kandidater har stilt seg til disposisjon for Finnmark Ap og vil være med å utvikle framtidens Finnmark. Vår toppkandidat Linda Beate Randal har lang erfaring fra mange deler av samfunnslivet og politikken. Hun kjenner Finnmark og i særdeleshet nærings- og kulturlivet godt, på grunn av sin jobb de siste årene som region direktør for innovasjon Norge Arktis. Christian Bergeton Klaussen er et ungt politisk talent med tilknytning til fagbevegelsen.», sier leder av nominasjonskomiteen Sigurd Kvammen Rafaelsen.

Linda Beate Randal har lang fartstid som politisk aktiv i Arbeiderpartiet og som folkevalgt. Hun har blant annet vært nestleder i Finnmark Ap og ordfører i Sør-Varanger. «Hjertet mitt har alltid tilhørt Finnmark, og jeg har lyst og evne til å være med å prege framtida her. Vi ser, særlig nå, betydningen av et sterkt nord. Jeg mener det vil være avgjørende å bidra til flere nye attraktive jobber og styrke lokalsamfunnene, og bygge den positive merkevaren Finnmark. Dette er av regional og nasjonal betydning. Derfor er jeg opptatt av å videreutvikle gode strukturer for samarbeid, både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. I lag skal vi gjøre Finnmark til den kuleste fremtidsregionen i Norge.» sier Linda Beate Randal.

Christian Bergeton Klaussen har et brennende engasjement i Fagbevegelsen, og har siden 2018 vært leder av Fagforbundet Hammerfest. Arbeidslivspolitikk er en av de viktigste områdene Christian har engasjert seg i. En sterk arbeidsmiljølov som ivaretar arbeidstakere, retten til heltid, og fagarbeiderlønn er blant annet noen av de sakene han har jobbet med de siste årene. «Det er viktig å få etablert nye kompetansearbeidsplasser rundt omkring i Finnmark, slik at vi kan tiltrekke nye innbyggere gjennom et variert næringsliv. Jeg mener at her må nye Finnmark fylkeskommune være en viktig pådriver,» sier Christian Bergeton Klaussen.

Her er nominasjonskomiteens første listeforslag:

1.Linda Beate Randal Sør-Varanger

40. Gaute Henriksen Tana

41.Anita Romsdal Alta

42.Kjell Richardsen Berlevåg

Forslaget sendes ut til de 18 kommunepartiene i Finnmark Ap på høring, og de har frist til 10. november for eventuelle endringsforslag.

Finnmark Ap har nominasjonsmøte i Alta søndag 26.02.23.

L og C