Moms truer kortbanenettet.

Kristina Hansen, 2.kandidat på fylkestingslisten og Geir Ove Bakken, fylkestingskandidat

Samferdsel vil være avgjørende i det nye fylket Troms og Finnmark. Når Høyre/FRP regjeringen gjennom Finansdepartementet sender ut en høringssak på økning i momsen fra 12 til 25% må dette tas veldig på alvor. Signalet er tydelig, dette kan være aktuell politikk. NHO er også veldig klar på at veier og flytilbudet er det viktigste.

Arbeiderpartiet er imot å øke momsen. Vi ønsker kommersiell interesse for innenriksrutene. En høyere moms på innenriksrutene vil være direkte ødeleggende for flytilbudet i nord. Skatter og avgifter på rutetilbudene gir lav interesse for anbydere og svært høye billettpriser.

Widerøe truer med massenedleggelser av kommersielle ruter ved en momsøkning. Denne meldingen er klar og tydelig i blant annet Altaposten 18. august. Dette er bekymringsfullt når vi også vet at fotrutenettet overtas av regionene fra 2022. Signalene fra Finansdepartementet er ødeleggende for rammebetingelsene for innenriksnettet i fremtiden.

Arbeiderpartiet er bekymret for høye billettpriser, økt moms og svekkede rammebetingelser for folk og næringsliv i nord på innenriksnettet. Høyre/FRP har styrt Samferdselsdepartementet fra 2013. Eller er det egentlig slik at den helhetlige statlige samferdselspolitikken i nord er overlatt til Finansdepartementet og Siv Jensen?

kristina
geir ove