Høyre bryr seg ikke om studenter

Leserinnlegg: Agnete Masternes Hanssen, 4.stortingskandidat, Finnmark Ap og Gaute Henriksen, leder AUF Finnmark

18.mars måtte helseminister Bent Høie påpeke hele tre ganger hvilke retningslinjer som gjelder for påsken. Studenter får ikke reise hjem med mindre foreldrene dine har et stort hus. Mens dette skjer, klarer regjeringen fortsatt ikke å skjerpe grensekontrollene. Tv2 meldte at det fortsatt er fritt innreise fra utlandet og inn til Norge. Samtidig sitter vi studenter med mistet mulighet for å reise hjem til familiene våre. Dette viser nok en gang manglende handlekraft fra regjeringen. Vi krever at regjeringen kommer med klare svar på hva studenter skal forholde seg til under påsken.

Samtidig som denne beskjeden kom ut til oss, kunne Bent Høie konstatere at han selv skulle på hytten i påsken. For oss studenter som nå sitter alene i studentbyen, med verken hytte eller eget «jenterom» hjemme, viser regjeringen at det er forskjell på dem og oss.

Flertallet av ungdom fra Finnmark studerer utenfor fylket og er avhengig av å fly hjem. Beskjeden om å droppe hjemreise kom en drøy uke før påskeferien starter for mange. Helseministeren visste at smittetallene økte, men valgte nok en gang, å oppfordre til å ikke reise altfor sent. De studentene som sitter med kjøpte flybilletter, fortjener en avklaring.

Vi stiller oss fortsatt spørrende for hva som er rådene og reglene for studenter i påsketiden. Det gjøres såkalte unntak for studenter som fortsatt har et rom hjemme hos foreldrene sine. For såkalte studenter som enda ikke har flyttet hjemmefra, men har flyttet hjemmefra for studier? Studenter som har etablert seg på det nye studiestedet får ikke reise hjem. Vil det si at du ikke kan reise hjem hvis du har samboer? Får du ikke reise hjem hvis foreldrene har gjort om «jenterommet» til noe annet? Her er regjeringen ikke klar nok.

Villigheten til å følge rådene fra regjeringen bæres på tydeligheten og rettferdigheten av tiltakene. Når høyresiden roter med formuleringer og fortsatt har åpne grenser, rokker det med legitimiteten med reglene. AUF i Finnmark forventer en tydlig oppklaring fra høyre-regjeringen. Vi synes det er på plass at Bent Høie sendes oss en solid beklagelse fra hytten sin.