Høring- forslag fra Finnmark Arbeiderparti til endring i reindriftsloven og tilhørende endringer i jordskiftelova

Representantskap 16. og 17.november 2024

Landbruksdepartementet har 01.07.24 sendt forslag til endringer i reindriftsloven og tilhørende endringer i jordskifteloven på høring. 

Lovforslaget følger derved opp regjeringens beslutning fra februar 2023 om å gjennomføre en helhetlig revisjon av reindriftsloven, i tråd med regjeringens politiske plattform                   (Hurdalsplattformen). Regjeringen besluttet at departementet skulle legge opp til en bred involvering av berørte parter, herunder Sametinget og NRL, som skulle konsulteres i tråd med samelovens bestemmelser. 

Finnmark Arbeiderparti stiller dog spørsmål om revideringen av reindriftsloven kan sies å være «helhetlig» da det er gjort betydelige begrensninger i revideringen, etter konsultasjoner med Sametinget og NRL. Finnmark Arbeiderparti vil uttrykke skuffelse overfor dette. 

Finnmark Arbeiderparti mener at reindriften er en viktig næring som gir mange arbeidsplasser i regionen og er en av hovedbærerne av samisk kultur og språk. En bærekraftig reindriftsnæring er derfor viktig for Finnmark. 

FAP mener at det er viktig at revideringen av reindriftsloven har som utgangspunkt at loven skal gi rammer for en levedyktig og bærekraftig næring i fremtiden, men med god samhandling med det øvrige samfunn og næring i regionen. En slik samhandling er viktig for at vi skal kunne utvikle et levedyktig samfunn. 

Reindriftsnæringen er en næring som krever store arealer og har stor innvirkning på kommunale arealer, næringsplaner og andre brukere av disse arealene. Det er derfor etter vår mening viktig at revisjon av reindriftsloven ikke blir en lov for innregulering av rettigheter som indirekte og direkte definerer begrensende rammer for kommunalt, regionalt og statlig arealplanarbeid.

Finnmark Arbeiderparti vil ikke gå inn i hver enkelt detalj i lovforslaget som ligger i høringen, men vil på generelt grunnlag oppfordre Landbruksdepartementet og regjeringen å hensynta at det finnes flere brukere av arealer som reindrifta har rettigheter til. 

Finnmark Arbeiderparti viser til Finnmark Fylkeskommunes høringsuttalelse hva gjelder punkt 4 i deres høringssvar:

«Finnmark fylkeskommune påpeker at reindriftslovens formålsparagraf må innrettes tydelig på at reindriftsloven omhandler regulering av næringsaktivitet. Reindriftsloven må ikke utvikles til å bli en lov for innregulering av rettigheter som indirekte og direkte definerer begrensende rammer for kommunalt, regionalt og statlig arealplanarbeid.

Fylkeskommunen argumenterer for at det er uheldig å koble arealrettigheter, bestemmelser om arealreguleringer, egne retts- og domstolløsninger, mm, opp mot reindriftslovverket. Dette bidrar til å undergrave særlig plan- og bygningslovens funksjon, kommunenes rolle som arealplanmyndighet innenfor sitt territorielle areal, samt prinsippet om det kommunale».

Finnmark Arbeiderparti støtter dette synet. Finnmark Arbeiderparti ber regjeringen vurdere om at det settes ned en kommisjon som ser på utfordringer knyttet til bruk/rettigheter til areal og reindrift. 

Finnmark arbeiderparti mener at det må inntas i loven en bestemmelse om utdrivingsplikt tilsvarende § 24 i reindriftsloven av 1978. Dersom dette ikke gjøres samtidig som nye erstatningsregler gjør det vanskeligere for skadelidte å fremme erstatningskrav for skade som gjøres av rein, så vil det ikke lenger finnes realistiske sanksjonsmuligheter overfor reineiere som bryter sin tilsynsplikt og utdrivingsplikt. 

Dette kan til en viss grad bøtes på med en presiserende ordlyd i lovens § 25. 

Finnmark Arbeiderparti mener at uten at det tas slike grep i det pågående lovarbeidet er det fare for at konfliktnivået vil øke i tiden fremover. Dette vil ingen av partene være tjent med.