God tannhelse er god folkehelse!

Å pusse tennene er noe de aller fleste har innarbeidet som fast morgen- og kveldsrutine, men den årlige sjekken hos tannlegen går fort i glemmeboka. Plutselig ryker fyllinga i tanna, og du ligger våken om natta i smerter. Der og da finnes det ikke noe viktigere enn å komme seg til tannlegen og få fikset problemet, men for mange er dette en ekstra utgift som man ikke har råd til.

Derfor vil vi i Arbeiderpartiet styrke støtteordningene for de med dårligst råd, og de med sykdommer som gir dårlig tannhelse. Arbeiderpartiet har allerede sikret at alle mellom 21 og 24 år får 75% rabatt hos tannlegen, og vi vil jobbe for et «ungt-voksen-løft» for tannhelsetjenestene i Finnmark, der målet er gratis tannlege inntil fylte 30 år.

Vi må bygge opp tjenester lokalt, også tannhelsetjenester. Derfor er det så viktig at fylkeskommunen, sammen med Finnmarkssykehuset, har inngått en avtale om anestesitilbud for tannpasienter også i Alta. Dette vil føre til at færre må reise til Tromsø, Kirkenes eller Hammerfest for å få gjennomført nødvendig tannbehandling. Reiseveien blir kortere for tannpasienter i Altaregionen, og Finnmark Arbeiderparti ønsker å sikre alle i Finnmark et godt og desentralisert tilbud – uansett hvor man bor.

Skrevet av

Linda Beate Randal, 1. kandidat for Finnmark Arbeiderparti

Silje Vollan Nilsen, Anita Håkegård Pedersen, Thorbjørn Jungård, Monica Nielsen og Anita Romsdal, kandidater for Finnmark og Alta Arbeiderparti

Bilde av alta ap